Om Dyrevelfærdsmærket

Mærket har til formål at skabe bedre dyrevelfærd for flere danske grise, kyllinger og køer. Dette gøres gennem en øget efterspørgsel fra forbrugerne på kød- og mejeriprodukter produceret med ekstra fokus på dyrevelfærd.

Dyrevelfærdsmærket tydeliggør niveauet af dyrevelfærd i kød- og mejeriprodukterne på en nem og overskuelig måde. På den måde bliver forbrugerne bevidste om, hvordan de kan bidrage til bedre dyrevelfærd.

Forbrugeren bidrager til øget dyrevelfærd

Den statslige mærkningsordning danner grundlag for en ny dyrevelfærdsproduktion, hvor kødet og mejeriprodukterne kan købes til overkommelige priser af forbrugerne. Det er med til at skabe større efterspørgsel efter dyrevelfærdsprodukter og betyder, at mærket bidrager til vækst i produktioner, hvor der er ekstra fokus på dyrevelfærd. Denne vækst sikrer, at flere dyr får bedre dyrevelfærd, der igen giver forbrugerne et større udbud af dyrevelfærdskød og mejeriprodukter.

Udenlandske kød- og mejeriprodukter kan også blive dyrevelfærdsmærkede, hvis de opfylder betingelserne for at deltage i mærkningsordningen.

Efterspørgsel og kendskab blandt forbrugerne

Forbrugerne både efterspørger og orienterer sig mod dyrevelfærd, når de køber fødevarer. Det vidner en YouGov-undersøgelse, som Fødevarestyrelsen fik foretaget i 2022. Her svarede 7 ud af 10 danskere, at de som minimum går op i dyrevelfærd, når de køber fødevarer. Og i samme undersøgelse svarede 71 pct. af befolkningen, at de kender Dyrevelfærdsmærket, mens hele 72 pct. har tillid til mærket. 

  Svar fra en YouGov-undersøgelse om forbrugeres forhold til dyrevelfærd i butikken. 7 ud af 10 går op i dyrevelfærd, 71% af befolkningen kender mærket, 72% af befolkningen har tillid til mærket

Dyrevelfærdsmærket skaber overblik

Dyrevelfærdsmærket inddeler produkterne i tre niveauer og kan gives til kød- og mejeriprodukter, der også har andre mærker – f.eks. økologi eller friland. Dette giver forbrugerne en bedre forståelse af, hvad de eksisterende mærker dækker over.

Mærkets tre niveauer for dyrevelfærd gør  det lettere at vælge bl.a. skinke, koteletter, pålæg, ost og mælk med lige præcis det niveau af dyrevelfærd, der passer til forbrugernes præferencer og pengepung.

Dyrevelfærdsmærket er placeret på kød- og mejeriprodukterne side om side med eksisterende mærker og bidrager derfor til oplysning om, hvilket niveau af dyrevelfærd mærkerne indeholder.

Partnerskabet

Dyrevelfærdsmærket er udviklet af Fødevarestyrelsen i samarbejde med en lang række partnere fra hele fødevarekæden.

Partnere af Dyrevelfærdsmærket