2022 Årets resultater

2023

Efter to år, hvor Fødevarestyrelsens Rejseholds arbejde har været præget af Covid-19, så har 2022 været året, hvor Rejseholdets antal af kontroller igen nåede på niveau med 2019.

I 2022 har en sag om manglende sporbarhedsdokumentation på 250 tons kød fyldt meget. Blandt de øvrige sager, som har krævet en særlig indsats er en større vildledningssag om mere end 50 tons fjerkræ, der blev forbudt markedsført pga. manglende sporbarhedsdokumentation og ændrede mærkningsoplysninger. Desuden vakte en sag om falsk spiritus og et stråmandsnetværk en del opmærksomhed bl.a. hos Interpol, som bidrog til opklaring af sagen.

Landsdækkende assistanceenhed

Fødevarerejseholdet fungerer som assistance til den ordinære fødevarekontrol og vores teams dækker hele landet. Vi reagerer på anmeldelser om f.eks. uregistrerede foder- og fødevarevirksomheder, svindel med sporbarhedsdokumentation eller bevidste overtrædelser af fødevarelovgivningen, ulovlige anprisninger, vildledning, farlige kosttilskud eller sager, hvor den reelle ejer af virksomheden skjuler sin identitet. Vores arbejde omfatter også kontrol af fiskesporbarhed samt internetkontrol.

Årsrapporten giver indblik i Rejseholdets arbejdsområder i 2022 og et overblik over årets vigtigste resultater. Det skal dog bemærkes, at resultaterne kan være forbundet med usikkerhed, da detaljer om eksempelvis sagskategori og beslaglagte mængder er baseret på manuelle indtastninger.

 

 

3 spørgsmål til Rejseholdschef Michael Rosenmark

Hvilke forventninger har der været til Rejseholdet i 2022?

Det er vigtigt for os på Rejseholdet, at vi bliver ved med at arbejde for vores vision om at være værdsat af Fødevarestyrelsen, respekteret af fødevarebranchen og offentligheden samt frygtet af svindlere. Det er derfor også vigtigt for mig, at vi bliver ved med at være en kompetent assistanceenhed, som Fødevarestyrelsen kan bruge i komplicerede sager og andre myndigheder respekterer, så vi kan indgå i tværfagligt samarbejde. Derudover er det selvfølgelig vigtigt, at Rejseholdet er en god arbejdsplads for alle, så man kan trives i det til tider hårde arbejde med at stoppe svindel.

Hvad har overrasket dig mest i 2022?

Der har været nogle sager i 2022, som har gjort, at vi på Rejseholdet er kommet endnu tættere på grupperinger, hvor der bliver lavet systematisk økonomisk svindel. Det kan komme lidt bag på mig, hvor få konsekvenser det kan have for de kriminelle. Jeg håber, at der i fremtiden vil være mere politisk bevidsthed om at sætte ind overfor økonomisk svindel.

Hvilke af årets indsatser er du særlig stolt af?

Jeg synes generelt, at der er et enormt engagement på Rejseholdet. Det kræver en del kreativitet og dybdeborende arbejde at fange svindlere i en branche, der hele tiden ændrer sig. Det er jeg enormt stolt af, at vi formår at løfte den opgave hver dag. På Rejseholdets vegne er jeg glad for, at vi igennem vores kompetente arbejde bliver ved med at vise os som relevante samarbejdspartnere for andre. Det kan man se på det enorme netværk af samarbejdspartnere, vi har formået at bygge op. Jeg synes også, at denne årsrapport viser, at vi er tilstede alle steder i branchen, lige fra fiskesporbarhed til kampagner med fokus på svindel, som f.eks. brug af stråmænd.

 

Overordnede resultater

Flere kontroller end i 2019

Hvis man sammenligner med 2019 var antallet af fødevarekontroller i 2022 lidt lavere, men lagt sammen med foder- og kosttilskudskontroller er det samlede antal kontroller stadig højere end i 2019. 

Bemærk, at 2020 og 2021 ikke er sammenlignelige år pga. ændret kontrolmønster som følge af Covid-19.

Der blev udført i alt 2450 Rejseholdskontroller i 2022

Samlede kontrolresultater

I omkring hver anden af de lidt under 2450 kontroller, som Rejseholdet udførte i 2022, endte kontrollen med en glad smiley. I en femtedel af kontrollerne fik virksomheden en sur smiley, da kontrollerne resulterede i bøder eller politianmeldelser. Kontrollerne er i 16 procent af sagerne samlet endt med en indskærpelse, mens 8 procent er endt med påbud eller forbud som den hårdeste sanktion på kontrolrapporten. Der kan dog være givet flere sanktioner på samme kontrol. Rejseholdets foderteam har procentvis været nødt til at bruge den hårdeste sanktion flest gange sammenlignet med de tre fødevareteams og Kosttilskudsgruppe

Der har i 2022 været udført omkring 1830 fødevarekontroller. Det svarer til tre fjerdedele af de sammenlagt cirka 2450 kontroller, som Fødevarerejseholdet i alt udførte i årets løb. Omkring en femtedel af de samlede kontroller stod Rejseholdets Kosttilskudsgruppe for, mens omkring syv pct. af kontrollerne var foderkontroller.

Samlede kontrolresultater fordelt på kontroltype

Bemærk, at kategorien "øvrige" dækker over forskellige ting alt efter område. Kategorien dækker primært over gebyr- og ophørssager for fødevarekontrollerne. For kosttilskud dækker det især over anmeldte hjemmesider, der viste sig ikke at være danske eller sager om indberetninger af bivirkninger efter indtagelse af kosttilskud.

Bemærk, at kategorien "øvrige" dækker over forskellige ting alt efter område. Kategorien dækker primært over gebyr- og ophørssager for fødevarekontrollerne. For kosttilskud dækker det især over anmeldte hjemmesider, der viste sig ikke at være danske eller sager om indberetninger af bivirkninger efter indtagelse af kosttilskud.

Førstegangskontroller og opfølgende kontroller

Når Fødevarestyrelsens kontroller udløser en sanktion, medfører det automatisk to opfølgende kontroller. Det gælder også, når Rejseholdet giver sanktioner til en virksomhed.  På Rejseholdets førstegangs-kontroller  blev der i 53 procent af sagerne givet sanktioner (bemærk, at foder- og kosttilskudskontroller ikke er omfattet). Det skyldes, at Rejseholdets kontroller som udgangspunkt altid bygger på en mistanke om overtrædelser af fødevarelovgivningen,  typisk i form af en anmeldelse. Hvis der ikke kan konstateres tegn på anmeldelsens indhold, får virksomheden selvfølgelig en glad smiley.  De kontroller, som udføres efter, at der er givet en sanktion, kaldes opfølgende kontroller. Dem har Rejseholdet i 2022 lavet lidt over 800 af.

Fordeling af de samlede resultater

Førstegangskontroller og opfølgende kontroller 

I de opfølgende kontroller har 64 procent af virksomhederne fået en glad smiley, som er udtryk for, at forholdet efterfølgende er bragt i orden. I 2022 var det tilfældet for virksomhederne i næsten en femtedel af de opfølgende kontroller, mens kun syv procent fik et påbud eller forbud som samlet kontrolresultat. Derudover endte otte pct. af de opfølgende kontroller på et samlet resultat i form af en indskærpelse, der sandsynligvis har vedrørt andre forhold end det, som oprindeligt blev konstateret. Bemærk, at der i dette afsnit er tale om fødevarekontroller. Kosttilskud er undtaget.

Eskalerende myndighedsudøvelse

Hvis en virksomhed, der har fået indskærpet reglerne alligevel ikke lykkes med at rette op, men stadig overtræder de samme regler, må skrappere midler tages i brug. En gentagen overtrædelse af reglerne medfører derfor typisk bøder eller i sidste ende politianmeldelse.

 

 

Samlede resultater 1. gangskontroller 2022

Opfølgende kontroller 2022

Billedet viser tilsynsførende fra Fødevarerejseholdet på fælles skibskontrol med Toldstyrelsen.

Antal sanktioner

Selvom der blev givet markant færre bøder i 2022, så lå den gennemsnitlige bødestørrelse i 2022 på lidt over 7000 kr., mod lidt under 5.000 kr. i 2019. Det samlede beløb når derfor næsten op på samme niveau som i 2019. Der i 2022 givet bøder for i alt 2.382.000 kr., hvilket er ca. 150.000 kr. lavere end 2019. Derudover blev der i 2022 politianmeldt overtrædelser med påstand om bøde og evt. konfiskation af fortjeneste for sammenlagt 886.000 kroner. Det er 90.000 kr. mindre end i 2019. (Bemærk, at foder- og kosttilskudskontroller ikke er omfattet i dette afsnit)

Her kom anmeldelserne fra

Næsten en fjerdedel af alle anmeldelser af fødevaresager, som Rejseholdet har fået, stammer fra andre myndigheder, herunder Skattestyrelsen, Politiet og Fiskeristyrelsen. I hver femte sag har Rejseholdet selv taget initiativ til kontroller, f.eks. når uregistreret virksomheder bliver fundet ved opsøgende internetkontrol. Derudover er Rejseholdet i i hvert syvende tilfælde blevet tippet direkte om, at virksomheder brød fødevarelovgivningen. Lidt over hver tiende sag blev startet op på baggrund af en mistanke som opstod i forbindelse med en anden rejseholdssag.

Beslaglagte fødevarer

Der blev beslaglagt 590 tons fødevarer i 2022, hvilket er over dobbelt så meget som i 2021, men 160 tons mindre end i 2019, hvor mere end 350 tons mælkepulver blev beslaglagt i en enkelt virksomhed.   

I 2022 blev lidt over 200 tons frigivet igen, imens over 100 tons er blevet bortskaffet. Der kan dog indgå fødevarer fra forrige år, som først er blevet frigivet eller bortskaffet i 2022, ligesom der kan være beslaglagte mængder, som først vil blive frigivet eller destrueret i 2023.

Derfor beslaglægger Fødevarestyrelsen fødevarer

I sager, hvor virksomheden eksempelvis ikke kan dokumentere, hvor fødevarerne er købt fra, beslaglægger myndighederne fødevarerne. De fødevarer, som der ikke findes sporbarhedsdokumentation for destrueres. I visse tilfælde kan kød dog lovliggøres og anvendes til foder i zoologiske haver.

Beslaglæggelse kan dog også ske i andre kontrolsituationer, hvor der er brug for at "standse ulykken," indtil til forholdet er undersøgt nærmere.

De største beslaglæggelser i 2022

Alene i én sag, som udsprang af en anmeldelse om vildledning, blev der beslaglagt over 250 tons kød, som derfor er en medvirkende faktor til fordoblingen af beslaglagte fødevarer i 2022, da den står for tæt på halvdelen af de beslaglagte fødevarer. Derudover er der en stor del, bl.a. slik og drikkevarer, som er blevet beslaglagt i sager på baggrund af anmeldelser om uregistrerede virksomheder. Næsten en fjerdedel af Rejseholdets beslaglæggelser stammer således fra fødevarevirksomheder, som ikke er registreret hos Fødevarestyrelsen. (Bemærk dog, at foder- og kosttilskudskontroller ikke tæller med her). 

Derudover har en enkelt sag med forbud mod markedsføring af fjerkræ krævet en del ressourcer i 2022. Her blev der lavet markedsføringsforbud mod mere end 50 tons fjerkræ hovedsageligt pga. manglende sporbarhedsdokumentation og ukorrekt mærkning. Også sager om uregistrerede drikkevarevirksomheder endte med beslaglæggelse af store mængder. I en enkelt sag blev 38 tons beslaglagt i den samme virksomhed. Kun 3 tons blev frigivet til virksomheden igen, mens resten blev destrueret.

 

  

Samarbejde med andre myndigheder

Fødevarerejseholdet har et godt samarbejde med en række andre danske myndigheder, herunder Fiskeristyrelsen, Skattestyrelsen, Beredskabsstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen. I sager, hvor det vurderes, at der kan opstå en tilspidset situation, får Rejseholdet hjælp af Politiet. Det gælder også i kontroller, hvor virksomhederne i første omgang nægter Rejseholdet adgang. I sager, der berører flere myndigheder, foretager Rejseholdet så vidt muligt kontrol i samarbejde med den eller de pågældende myndigheder.

Rejseholdskontroller i vandpibecafeer

Fødevarerejseholdet har i 2022 været på 23 førstegangskontroller i vandpibecafeer. 16 af kontrollerne blev udført efter anmeldelse fra Skattestyrelsen, og tre efter anmeldelse fra Politiet. Skattestyrelsen og/eller Politiet var med på 20 af de samlede kontroller. To tredjedele af kontrollerne endte med sanktioner fra Fødevarerejseholdet. Sanktionerne blev især givet, fordi cafeerne enten ikke var registeret hos Fødevarestyrelsen, eller at de ikke havde sporbarheds-dokumentation på deres fødevarer.

Fødevarekontroller udført i samarbejde med andre myndigheder

I 11 pct. af Rejseholdets fødevarekontroller i 2022 deltog andre myndigheder. Bemærk dog, at kosttilskudskontroller ikke er medregnet. Grafen viser den procentvise andel af Rejseholdets fødevarekontroller, som er udført i samarbejde med andre myndigheder.

Kontrol af drikkevarer

Der blev i 2022 udført 40 kontroller i drikkevarevirksomheder på baggrund af mistanke om uregistreret virksomhed eller manglende sporbarhed.

25 af kontrollerne skete efter anmeldelser, der gik direkte på uregistreret drikkevarevirksomhed. I 70 procent af kontrollerne blev der givet sanktioner. Mens 12 af virksomhederne slap med en indskærpelse, endte 14 af kontrollerne samlet med en bøde eller politianmeldelse.

Salg af drikkevarer fra private hjem

Blandt de anmeldte var 15 privatpersoner, som angiveligt skulle sælge drikkevarer fra hjemadressen og dermed i henhold til fødevarelovgivningen er fødevarevirksomheder.

I knap halvdelen af sagerne om salg af drikkevarer fra privatadresser endte det med sanktioner for overtrædelse af fødevarelovgivningen. I en enkelt af sagerne havde ejeren containere med drikkevarer stående på sin adresse. Her endte kontrollen med en bøde på 10.000 kr. og destruktion af omkring 3000 liter øl og sodavand.  Fødevarerejseholdet foretog derudover 28 opfølgende kontroller af drikkevarevirksomheder, hvor næsten en tredjedel endte med sanktioner. Her blev der særligt givet påbud eller forbud og bøder eller politianmeldelser.

Sag med forbindelse til hvidvaskskandalen

I en større sag i 2022 startede Fødevarerejseholdet en undersøgelse af en virksomhed, fordi den ikke var registreret hos Fødevarestyrelsen. Det viste sig, at virksomheden, der er drevet af en svensk familie, udover at være uregistreret, brugte stråmænd og solgte forfalskede alkoholprodukter, herunder ulovligt fremstillede kopier af kendte mærker af cognac, rom, sambuca og tequila. Derudover påsatte virksomheden i strid med reglerne egenproducerede labels på skotsk whisky. Den forfalskede spiritus skulle sælges via en webshop direkte til private forbrugere i Sverige.

Det viste sig, at virksomheden havde brugt adskillige professionelle stråmænd, hvoraf nogle af dem også optræder i de Panama Papers, som var forbundet med Danmarks største hvidvaskningssag. Fødevarerejseholdet nedlagde forbud mod de ulovlige produkter og sanktionerede virksomheden bl.a. for vildledende markedsføring. Fødevarerejseholdet kunne på baggrund af et omfattende efterforskningsarbejde udarbejde et detaljeret notat, som blev videregivet til Skattestyrelsen og de svenske myndigheder. Det betød, at svensk politi i 2023 kunne varetægtsfængsle de reelle bagmænd til virksomheden i Sverige.

 

Gebyrsager

Siden 2020 har Rejseholdet medvirket til opkrævning af mere end 2,5 mio. kr. i form af ubetalte gebyrer. Alene i 2022 var Rejseholdet ude i en række virksomheder, hvor det lykkedes at inddrive gæld for over 300.000 kr.

 

De fleste betalte pengene

Der er i 2022 blevet gjort en ekstra indsats for at få virksomhederne til at betale deres gebyrer. De pågældende virksomheder havde alle ad flere omgange fået at vide, at hvis de ikke betalte gælden, så ville Fødevarestyrelsen ophøre virksomhedens registrering og dermed muligheden for lovligt at sælge fødevarer. I alt 19 gange tog Rejseholdet i 2022 ud til en virksomhed for at opkræve gammel gebyrgæld. I de fleste tilfælde valgte virksomhederne imidlertid at betale det skyldige beløb, når Rejseholdet kom på gebyrbesøg. 

Stor gæld hos en enkelt virksomhed

De virksomheder, som ikke betaler gælden, bliver typisk ophørt i Fødevarestyrelsens register. Alene i en enkelt sag skyldte virksomheden hele 140.000 kroner i gebyrer. Gælden stammede tilbage fra en sag i 2020, hvor kontrolgebyret ikke er blevet betalt i de følgende år. Virksomheden fik en bøde og politianmeldelse blandt andet for at sælge buræg som skrabeæg og at give urigtige oplysninger til Fødevarerejseholdet. I den pågældende sag endte det med, at virksomheden fik frataget sin registrering, da gælden til Fødevarestyrelsen ikke blev betalt.

 

Hvad er kontrolgebyrer?

Kontrolgebyrer er en udgift, som opkræves for alle opfølgende fødevarekontroller eller for de kontroller, hvor Rejseholdet finder overtrædelser.

Gebyrerne udgør en del af finansieringen af Fødevarestyrelsens kontrolarbejde. Da opfølgning på sanktioner er en ekstra kontrolindsats, kræver det en ekstra finansiering, hvorfor der opkræves et gebyr. Det følger et princip om, at de virksomheder, som overtræder reglerne skal betale for Fødevare-styrelsens ekstra arbejde. Samtidig underbygger det kontrollens effektivitet, at det har en økonomisk konsekvens, når man overtræder reglerne.

Opkrævning af kontrolgebyrer

Hvis en virksomhed henover et år ikke betaler de opkrævede kontrolgebyrer, kan Fødevarestyrelsen påbyde virksomheden at betale gælden. Hvis virksomheden fortsat ikke afvikler sin gæld til Fødevarestyrelsen, kan den tilsynsførende eller Fødevarerejseholdet foretage et besøg, hvor det skyldige beløb kræves ind.

 

Ulovlige slagtninger

Det er stadig en af Fødevarerejseholdets kerneopgaver at kontrollere ulovlige slagtninger på baggrund af anmeldelser. Der har dog siden 2009 været betydeligt færre anmeldelser om ulovlig slagtning, og i 2022 har der ligesom året før kun været 25, hvoraf de 18 endte med sanktioner. Til sammenligning endte kun 14 sager med sanktioner i 2021.

Ulovlig slagtning er, når dyr slagtes i uautoriseret lokaler uden den lovpligtige dyrlægekontrol, og hvor kødet efterfølgende sælges eller videregives til andre.

I alt udløste årets kontroller 13 indskærpelser, 8 påbud/forbud og 27 bøder til en samlet værdi af 137.500 kroner. Seks forhold er blevet politianmeldt med påstand om bøde på op til 65.000 kroner. Det skal bemærkes, at en virksomhed godt kan få flere typer sanktioner på samme kontrol. 
Bemærk også, at sanktionerne ikke nødvendigvis er givet på grund af selve den ulovlige slagtning, men kan være givet for andre overtrædelser konstateret i forbindelse med kontrollen.

Billedet viser en lille indkøbsvogn med fødevarer placeret på en pc sammen med en mobiltelefon med en "buy"-knap. Billedet er fra invitationen til et Nordisk eCommerce Seminar, som blev afholdt i november 2022 i regi af Nordisk Ministerråd

Internetkontrol

I efteråret var Rejseholdet med til at afholde et online e-commerce seminar i regi af Nordisk Ministerråd. Tilsynsførende fra kontrolmyndighederne i de nordiske lande deltog i éndagsseminaret med fokus på vidensdeling om internetkontrol. 

 Rejseholdet har i 2022 også bidraget med et kapitel til en fælles europæisk håndbog, som skal hjælpe fødevaremyndighederne i de forskellige lande med reglerne for udførelse af internetkontrol i forbindelse med fødevarekontrol og komme med gode råd til, hvordan kontrolpersonalet kan gribe det an.

Rejseholdets internetkontrol

Siden 2019 har der været et øget fokus på kontrol af e-handel med fødevarer, herunder salg af fødevarer via digitale platforme som Facebook, Instagram og andre sociale medier. Dette gælder også Fødevarerejseholdet, som i forbindelse med internetkontrol har særligt fokus på svindel.

Tjek af online markedsføring

I de 1800 fødevarekontroller, som Rejseholdet udførte i 2022, blev der i forbindelse med 650 af kontrollerne tjekket, om virksomhederne markedsførte fødevarer online. Det skete typisk i forbindelse med planlægningen af kontrollen.

I omkring 50 sager var der en anmeldelse på uautoriseret eller uregistreret salg af fødevarer på sociale medier som Facebook og Instagram, f.eks. salg af fisk, slik, spegepølser, hjemmelavet mad, drikkevarer og tallerkner og krus af ulovligt bambusplast.

2022 handlede anmeldelserne især om markedsføring af slik og fisk, hvorimod der i 2021 var flere om kager og hjemmelavede fødevarer. Derudover handlede lidt over 15 sager om vildledende markedsføring på internettet – to af sagerne endte med en bøde til virksomhederne. Den ene sag handlede om vildledende anvendelse af økologimærket, og den anden om ukorrekt anprisning af fisk som værende fanget i dansk farvand.

En del salg af mad på Facebook er helt lovligt

En del af de anmeldelser, som Rejseholdet får om salg af kager og hjemmelavet mad, ender med en glad smiley. Det gælder også, selvom virksomheden ikke er registreret hos Fødevarestyrelsen. Ofte er virksomhederne nemlig under bagatelgrænsen.

Læs mere om bagatelgrænsen.

Kampagner

OPSON Kick-off

I 2022 var Fødevarestyrelsen sammen med Europol værter for OPSON-konferencen i København. Fødevarerejseholdet var med i planlægningen og stod for praktiske opgaver undervejs, bl.a. med at tjekke deltagernes ID ved indgangen. Derudover bidrog Rejseholdet med et oplæg om en af de større sager fra 2022.

I konferencen deltog en række kontrolmyndigheder, forskere og virksomhedsrepræsentanter fra forskellige lande for at høre om resultaterne fra sidste års OPSON-aktion og de nyeste tendenser inden for svindel med fødevarer. Udover Rejseholdet deltog repræsentanter fra Kemi og Fødevarekvalitet samt Fødevare-styrelsens laboratorium i dette års OPSON-Kick-off.

Fødevarerejseholdet hjalp bl.a. med at tjekke konferencens deltagere ind

Arrangementet omfattede også en introduktion til det kommende års OPSON-aktion. Denne del af programmet var dog forbeholdt de deltagende myndigheder, der bl.a. omfattede politimyndigheder, fødevaremyndigheder og toldmyndigheder.
Der deltog myndigheder fra i alt 33 forskellige lande; primært europæiske lande, men også den amerikanske Food and Drug Administration var repræsenteret. 

Flere oplæg gav inspiration til indsatsen mod fødevaresvindel, ligesom konferencen bød på gode muligheder for at netværke og udveksle erfaringer med kolleger på tværs af landegrænser.

Operation OPSON

Operation OPSON er en årlig international kontrolaktion med  fokus på svindel med fødevarer. Siden starten i 2011, hvor Danmark deltog sammen med 9 andre lande, har Rejseholdet deltaget hvert år. Flest lande deltog i 2020, hvor 83 lande var med.

Læs mere om Operation OPSON

Operation OPSON 2022

I 2022 tjekkede Fødevarerejseholdet i forbindelse med den årlige OPSON-aktion, om der anvendes ulovlige væksthormoner i fisk, som sælges på det danske marked. Der blev udtaget 46 prøver af forskellige fiskearter. Ingen af prøverne viste indhold af de stoffer, som der blev analyseret for. Det kunne derfor konkluderes, at der på nuværende tidspunkt ikke er tegn på problemer med anvendelse af kendte væksthormoner i fisk på det danske marked.

Stråmandskampagne

Fødevarerejseholdet gennemførte i 2022 en kampagne med fokus på ledelse i fødevarevirksomheder samt brug af stråmænd som ejere, direktører eller repræsentanter for virksomhederne. I 39 virksomheder var der tegn på uoverensstemmelser mellem den ansvarlige ledelse, de reelle/formelle ejere samt fødevarevirksomhedens aktiviteter. Disse virksomheder har i kampagneperioden fået en række kontroller, da der i alle virksomhederne var givet sanktioner.

 

I 69 pct. af sagerne blev der givet sanktioner for manglende eller utilstrækkelig sporbarhedsdokumentation, mens 61 pct. af virksomhederne fik sanktioner for overtrædelser vedrørende virksomhedens registreringsforhold. I flere tilfælde var der desuden problemer med hygiejnen. 46% af virksomhederne fik sanktioner for overtrædelse af hygiejnereglerne, mens der i lidt over en fjerdedel af kontrollerne er sanktioneret for forhold omhandlende egenkontrol og risikoanalyse.

 

I 10 tilfælde, blev der meddelt forbud mod markedsføring og salg af fødevarer, på grund af manglende ansvarlig ledelse eller uklarhed om ejerforhold.

 

Der blev udført i alt 136 kontroller i de 39 virksomheder. 58 af disse endte med bøde eller politianmeldelse for sammenlagt mere end 660.000 kr.

Rejseholdet deltager i en række arbejdsgrupper

Udover at Rejseholdet har et tæt samarbejde med Fødevarestyrelsens veterinær- og fødevareenheder, indgår vi også i et bredt netværk med andre styrelser og myndigheder. Det gælder særligt i store sager og kampagner. Når der svindles på tværs af landegrænser, samarbejder Rejseholdet også med udenlandske fødevaremyndigheder og i nogle tilfælde med Europol og Interpol. Logoerne herunder viser et udsnit af de myndigheder og enheder, som Rejseholdet samarbejder med.

 

Tværfaglige arbejdsgrupper

Rejseholdet deltager i en bred vifte af arbejdsgrupper og mødefora hvert år. Her bliver alt fra konkrete sager og udveksling af kontrolmetoder til nye tendenser indenfor svindel diskuteret. Der foregår også en fast vidensudveksling med flere styrelser, f.eks. Skattestyrelsen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Toldstyrelsen, Miljøstyrelsen, Fiskeristyrelsen og Politiet.

Derudover er Rejseholdet repræsenteret i en række arbejdsgrupper, hvor der koordineres fokuserede indsatser mod svindel. Det gælder både internt, hvor Rejseholdet er tovholder for Fødevarestyrelsens tværgående samarbejde i SBS - Gruppen for Strategisk Bekæmpelse af Svindel, men også i Myndighedsgruppen, hvor Rejseholdet deltager sammen med Politiet, Center Mod Menneskehandel, Skattestyrelsen, Styrelsen for Integration og Rekruttering, Arbejdstilsynet, Hvidvasksekretariatet og Anklagemyndigheden.

 

Tre eksempler på arbejdsgrupper, som Rejseholdet deltager i

  • Head of Agencies E-commerce Working Group: Samarbejde med fødevaremyndighederne i EU, Schweiz og Norge om arbejdet med internetkontrol og e-handel. 
  • Teknisk OSINT Forum: En arbejdsgruppe til erfaringsudveksling på tværs af danske myndigheder, som arbejder med Open Source Intelligence. 
  • National operationel arbejdsgruppe med fokus på svindel i fiskesektoren. Rejseholdet deltager sammen med Fiskeristyrelsen, Toldstyrelsen, Skattestyrelsen.
Billedet viser et lager af kosttilskud fundet i en kælder tilhørende en butik. Produkterne var ikke anmeldt til FVST på kontroltidspunktet.

Kosttilskud

Virksomheder, som importerer eller producerer kosttilskud i Danmark, skal anmelde deres produkter til Fødevarestyrelsen. Rejseholdets Kosttilskudsgruppe fører en stikprøvevis kontrol med de produkter, som er i databasen, bl.a. for at tjekke, om produkterne indeholder ulovlige ingredienser. Det kaldes produktsikkerhedskontrol. I 2022 har der samlet været overtrædelser i 44 procent af de produkter, som blev valgt ud til kontrol.

 

Produktsikkerhedskontrol

I 2022 foretog Kosttilskudsgruppen 130 produktsikkerhedskontroller. I 57 tilfælde blev der givet sanktioner, primært på baggrund af reglerne om ’visse andre stoffer’ og ’Novel Food’. ’Visse andre stoffer’ dækker over stoffer, der ikke kan kategoriseres som mineraler eller vitaminer. Derudover blev 9 kosttilskud vurderet at udgøre en sundhedsmæssig risiko for forbrugerne.

FAKTA: Novel Food

Novel Food er fødevarer som ikke har været almindelige at spise i EU før 1997, og som derfor er ulovlige at markedsføre uden en forudgående EU-godkendelse.

Internetkontrol af kosttilskud

Mere end hver anden kontrol endte med sanktioner, da Kosttilskudsgruppen på baggrund af 125 anmeldelser tjekkede mere end 170 hjemmesider eller SoMe-profiler tilhørende i alt 89 danske virksomheder. De 47 kontroller, der endte med sanktioner var fordelt på 23 forbud mod ’Novel Food’, 21 bøder for anvendelse af sygdomsanprisninger og 3 påbud om tilbagekaldelse af i alt 65 farlige kosttilskud. I sager, der omhandlede Novel Food, drejede det sig primært om CBD-produkter, som ikke kan markedsføres lovligt som fødevarer i Danmark.

Virksomhed solgte sundhedsskadelige kosttilskud i massevis

De 57 farlige kosttilskud blev solgt fra en og samme virksomhed. Det gjaldt blandt andet et produkt, som indeholdt det farlige kemiske stof 1,3-dimethylamylamin (DMAA), som kan give både hjertestop og hjerneblødninger. Derudover solgte virksomheden også 27 produkter, som med deres indhold af Ashwagandha kan gøre skade på skjoldbruskkirtlen. Samtidig indeholdt 26 af virksomhedens andre produkter farlige stoffer, som bl.a. kan påvirke centralnervesystemet eller give inkontinens. 

52 pct. af kosttilskudsgruppens internetkontroller af danske virksomheder endte med sanktioner. I alt blev 170 hjemmesider og profiler eller sider på sociale medier tjekket. Der blev udført i alt 90 kontroller af sider tilhørende 84 virksomheder. I alt blev 65 kosttilskudsprodukter vurderet som værende farlige.

Internetkontrol af udenlandske hjemmesider

Udover danske virksomheders online markedsføring, kontrollerede Kosttilskudsgruppen i 40 sager også udenlandske virksomheders markedsføring rettet mod danske forbrugere. Disse sager byggede også på tips til Fødevarestyrelsen. I mange af disse sager kan Fødevarestyrelsen ikke sanktionere virksomhederne, hvis der er overtrædelser. I tre ud af fire tilfælde blev sagen dog videregivet til fødevaremyndighederne i det pågældende land.

Kontrol af anprisninger

Kosttilskudsgruppen har i 2022 lavet 112 kontroller med fokus på anprisninger. Det er især forbrugerne, der har anmeldt sagerne til Fødevarestyrelsen. Derudover har virksomhederne og Fødevarestyrelsens øvrige afdelinger stået for en mindre del af anmeldelserne.  

 

Overtrædelser i tre ud af fire sager om anprisninger

Ud af de 112 kontroller, endte de 83 med sanktioner. Det er særligt sagerne om sygdomsanprisninger, som i 55 tilfælde resulterede i bøder. Det skyldes, at anprisninger om en helbredende eller forebyggende effekter af fødevarer anses som værende så alvorlig en overtrædelse, at der som udgangspunkt altid skal sanktioneres med en bøde. Derudover endte sagerne om sundhedsanprisninger ud i 48 tilfælde samlet på indskærpelser, mens tre af kontrollerne førte til sanktioner i form af bøder.

FAKTA: Kontrol af anprisninger

Formålet med kontrol af ernærings- og sundheds-anprisninger er at forhindre, at forbrugerne bliver vildledt, når virksomhederne lover en sundhedsmæssig effekt ved indtagelsen af bestemte produkter.

Fiskesporbarhed

2022 foretog Fødevarerejseholdet 52 fiskesporbarhedskontroller. Selvom det er 12 flere end i 2020 og 2021, så er der blevet givet færre sanktioner end de to andre år. I alt endte 19 af kontrolbesøgene med sanktioner, hvoraf 16 virksomheder endte med indskærpelser og fire med bøder eller politianmeldelser. 14 af kontrolbesøgene, der endte med sanktioner for overtrædelser af fødevarelovgivningen, udløste også sanktioner for overtrædelse af reglerne om fiskesporbarhed.

 

Kuller solgt som torsk

Der blev i 2022 givet fire bøder for sammenlagt 70.000 kroner. En af bøderne på 20.000 kroner blev givet til en virksomhed for vildledning. De havde solgt et parti kuller som værende torsk. Udover de fire bøder, så er en virksomhed under en kontrol blevet politianmeldt med påstand om to bøder på sammenlagt 25.000 kroner. Virksomheden havde ikke rettet op på fejl i sin risikoanalyse og mærkning, selvom virksomheden tidligere havde fået bøder for de samme overtrædelser.

Kampen mod sorte fisk

Siden 2012 har alle fisk og skaldyr mv. med oprindelse i EU været omfattet af skærpede sporbarhedsregler for at styrke indsatsen mod sorte fisk. Kort sagt skal der være sporbarhed i hele kæden fra fisken bliver fanget, til den lander i forbrugerens indkøbskurv.

Virksomhedsbesøg i Hanstholm

2022 var fire repræsentanter fra Fødevarerejseholdet sammen med Fiskeristyrelsen og andre afdelinger fra Fødevarestyrelsen på besøg hos virksomheder og fiskeriauktionen i Hanstholm, hvor virksomheder og fiskeauktionen kunne fortælle og erfaringsudveksle med myndighederne om udfordringer med sporbarhedsdokumentation for fisk. Fødevarerejseholdet kunne på dagene i Hanstholm følge, hvordan fiskerne, auktionshuset og virksomhederne håndterede sporbarhedsoplysningerne.

Tilsynsførende på Rejseholdet, Thomas Gottliebsen Barbré, forklarer, at et tæt samarbejde mellem Fødevarestyrelsen og Fiskeristyrelsen er vigtigt, særligt når det gælder kontrol af fiskesporbarhed:  ”Kontrollen er delt i to, så hver myndighed har hver sit ansvarsområde. Derfor er det vigtigt, at vi deler vores erfaringer med hinanden, så vi også får en forståelse for hinandens tilgange til kontrollen”.

Mærkning med NaturSkånsom

I 2022 foretog Rejseholdet kontrol af i alt ni virksomheder, som var tilmeldt ordningen. I to kontroller landede det samlede resultat på en indskærpelse af reglerne, herunder reglerne for sporbarhed, og om at brug af NaturSkånsom mærket kræver en skarp adskillelse af de fisk, som har ret til at bære mærket og øvrige fisk, som sælges i virksomheden.

I de tre kontroller, som blev udført i detailvirksomheder, blev der slet ikke markedsført fisk under mærkningsordningen. Enkelte vidste slet ikke, at de havde tilmeldt sig ordningen, da de registrerede sig hos Fødevarestyrelsen. En af disse virksomheder fik dog en indskærpelse for manglende ophængning af kontrolrapporten. I de øvrige fire virksomheder blev der ikke givet nogen sanktioner.

Beskyt Havmiljøet

Fra slutningen af 2020 har virksomheder kunnet tilmelde sig mærkningsordningen NaturSkånsom, hvis de sælger fisk, som er fanget på en måde, der skåner havmiljøet. Det er Fødevarerejseholdet, der kontrollerer, om virksomhederne overholder de krav, der skal være opfyldt for at bruge mærket.

Rejseholdets foderkontroller

I 2022 lavede Rejseholdets foderteam 166 kontroller. Det er 20 flere kontroller end i 2021 og 70 flere kontroller end 2020. I alt endte 102 kontroller med sanktioner til virksomhederne, hvor næsten 70 procent endte med den hårdeste sanktion - bøde eller politianmeldelse. Selvom det er et højt tal, så er et fald fra sidste år, hvor over 100 kontroller endte med den hårdeste sanktion. 

Til gengæld er antallet af kontroller, der er endt uden sanktioner, steget markant – fra 27 i 2021 til 64 i 2022. Det skyldes i høj grad, at virksomhederne i 2022 er blevet bedre til at sætte sig ind i reglerne og følge markedsføringsforordningen.

Theresa Rasmussen, der er specialkonsulent og koordinator på Foderteamet, oplever, at virksomhederne er blevet bedre til at samarbejde:    ”Virksomhederne bakker op om det gode samarbejde med os, og det styrker Fødevarestyrelsens indsats i forhold til at sikre de gode konkurrencevilkår indenfor foderområdet.”

Foder - samlede kontrolresultater

llustration: Den tilsynsførende kigger nærmere på et desinfektionsmiddel. (OBS billedet er sløret).

CBD og sygdomsanprisninger

Det er især sygdomsanprisninger, der har fyldt for foderteamet. Sygdomsanprisninger er når virksomheden markedsfører deres produkter, som om at de kan forebygge, behandle eller helbrede bestemte sygdomme.

Derudover har uregistrerede virksomheder og ikke- godkendte tilsætningsstoffer også krævet en del opmærksomhed. Det er særligt brugen af CBD i foder, der er blevet sanktioneret under ikke godkendte tilsætningsstoffer. Brugen af CBD i foder er en tendens, der kun har vokset sig større i de seneste par år, på trods af at det er ulovligt. 

"Når virksomheden sælger CBD produkter til foderbrug, er der ofte også tale om overtrædelse af sygdomsanprisningsområdet," forklarer Theresa Rasmussen, koordinator for Foderteamet.

De søde sager

I 2022 blev der i lidt over 60 sager udført kontrol med virksomheder efter mistanke om manglende sporbarhed på slik. I mere end halvdelen af sagerne skete kontrollen efter anmeldelse fra andre myndigheder – primært fra Skattestyrelsen. Over halvdelen af kontrollerne blev udført i samarbejde med Skattestyrelsen og/eller Politiet. I over halvdelen af de 60 kontroller kunne der konstateres overtrædelse af reglerne. I fire sager resulterede kontrollerne i bøder for lige under 35.000 kroner til sammen.

Opfølgende kontroller endte både med glade smil og bøder

Udover de godt 60 førstegangskontroller udførte Rejseholdet i 2022 over 100 opfølgende kontroller med slik i søgelyset. Det drejede sig om opfølgning på sanktioner givet i kontroller, som blev udført på baggrund af mistanke om manglende sporbarhed med slik eller opfølgning på andre overtrædelser i slikbutikker og andre slikvirksomheder. I de opfølgende kontroller deltog andre myndigheder i hver tiende kontrol.  

Selvom størsteparten af kontrollerne viste, at virksomheden havde rettet ind førte 15 kontroller til i alt 18 bøder og 8 politianmeldte forhold, som til sammen løb op i bødekrav for mere end 120.000 kr. I 4 af de sager, som handlede om opfølgning på tidligere kontroller, endte kontrollen slet ikke med et resultat. Her viste det sig nemlig, at virksomheden siden sidste kontrol var ophørt.

 

Beslaglagt slik

Mens der i førstegangskontrollerne med fokus på sporbarhed blev beslaglagt knap 400 kilo slik, blev der på de opfølgende kontroller beslaglagt næsten tre tons, hvoraf størstedelen endte med at blive destrueret. 

De tre tons bestod dog primært af slik fra en enkelt virksomhed, som fik forbud mod markedsføring under kontrollen, indtil virksomheden kunne stille med en ansvarlig leder, der bl.a. ville kunne fremvise dokumentation for, hvor slikket kom fra. Ud af de 400 kilo, der blev beslaglagt på førstegangskontrollerne, blev tre fjerdedele dog frigivet igen, efter at virksomhederne havde fremvist sporbarhedsdokumentation

Vidste du...

At Rejseholdet i begyndelsen bestod af seks medarbejdere, der på baggrund af skandalesager med forlængelse af holdbarhed på frosset kød, skulle lave kontroller, som kunne bringe orden i sagerne hos kødbranchen? 

Siden etableringen i 2006 er Rejseholdet vokset, så det i dag tæller omkring 40 medarbejdere. Siden 2006 er der udført mere end 20.000 Rejseholdskontroller.