Virksomhedens egenkontrol
Egenkontrol består af tre elementer:
- Skriftlig risikoanalyse
- Procedurer for egenkontrol
- Dokumentation for udført egenkontrol
Skriftlig risikoanalyse
Du skal udarbejde en risikoanalyse for de fødevareaktiviteter, du har i din virksomhed. I risikoanalysen skal du gennemgå hvert procestrin og vurdere hvilke farer, der kan opstå. Din risikoanalyse for din virksomhed skal være skriftlig og bestå af følgende tre elementer:
- Virksomhedens fødevareaktiviteter
- Risici forbundet med aktiviteterne
- Styringsmuligheder – dvs. hvad kan virksomheden gøre for at undgå, at kunderne bliver syge af at spise maden
Du skal vurdere, hvor risikable dine aktiviteter er for fødevaresikkerheden. I Fødevarestyrelsen kalder vi det kritiske kontrolpunkter, når der er stor sandsynlighed for, at aktiviteterne for alvor kan gå galt og give problemer med fødevaresikkerheden. Derfor skal du identificere og udpege eventuelle kritiske kontrolpunkter, og de skal med i dit egenkontrolprogram.
Skema til risikoanalyse
Fødevarestyrelsen har udarbejdet en skabelon til en risikoanalyse. Du bør være opmærksom på, at risikoanalysen altid skal være tilpasset til netop de fødevareaktiviteter, som du har i din virksomhed. Det er dit ansvar, at risikoanalysen passer til dine fødevareaktiviteter, og at risikoanalysen er opdateret. Skabelonen ses nedenfor og skal ses som et eksempel.
Skabelonen henvender sig mest til mindre fødevarevirksomheder som for eksempel frugt- og grøntforretning, købmand, pizzeria, café mm.
Eksempel på skema til risikoanalyse (pdf)
Eksempel på skema til risikoanalyse – udgave uden hjælpetekst (pdf)
Eksempel på risikoanalyse – begrænset tilberedning (pdf)
Eksempel på risikoanalyse – uden tilberedning (pdf)
Example of risk analysis – English version (pdf)
Engrosvirksomheder skal også lave en risikoanalyse. Du kan læse mere om risikoanalyse for små engrosvirksomheder
Gode arbejdsgange er fundamentet for egenkontrol
Du skal have indført gode arbejdsgange (GAG) for at kunne lave en risikoanalyse. Gode arbejdsgange sikrer, at der er tilstrækkelig rengøring, at bygningerne er vedligeholdte, at virksomheden er beskyttet mod skadedyr, at der er styr på henholdsvis medarbejdernes personlige hygiejne samt varernes mærkning. Mange virksomheder vælger at lade gode arbejdsgange fremgå af den skriftlige risikoanalyse, men det er ikke et krav.
Læs mere om gode arbejdsgange som en del af din egenkontrol
Procedurer for egenkontrol
Din egenkontrol, herunder procedurer for den, tager udgangspunkt i dine gode arbejdsgange, og i hvordan du styrer eventuelle kritiske kontrolpunkter. Hvis du i din risikoanalyse har identificeret, at der i din virksomhed er kritiske kontrolpunkter, skal du udarbejde skriftlige procedurer, som skal indgå i dit egenkontrolprogram. Derimod skal gode arbejdsgange ikke skrives ned, men du og dine medarbejdere skal kunne redegøre for dem mundtligt.
Du skal gøre dit skriftlige egenkontrolprogram, inklusive din risikoanalyse og din dokumentation, tilgængelig i din virksomhed, så Fødevarestyrelsens tilsynsførende kan se det ved kontrolbesøg.
Fødevarestyrelsen har udarbejdet en skabelon til et egenkontrolprogram. Det er et eksempel, hvis du har en mindre fødevarevirksomhed med begrænset behandling af fødevarer. Du skal være opmærksom på, at du har ansvaret for, at egenkontrolprogrammet tilpasses netop de fødevareaktiviteter, som du har i din virksomhed.
Find skabelonen her: eksempel på egenkontrol (pdf)
English version: own-check programme example (pdf)
Dokumentation
Uanset om du fører skriftlig egenkontrol eller kan nøjes med gode arbejdsgange, skal du have følgende dokumentation i din virksomhed.
Lovgivningen stiller en række krav om skriftlig dokumentation. Disse krav gælder for alle fødevarevirksomheder - også for de virksomheder, som kan nøjes med gode arbejdsgange.
Kravet til skriftlig dokumentation kan bl.a. være:
- Sporbarhedsdokumenter i form af f.eks. følgesedler, fakturaer og andre handelspapirer
- Tilbagetrækningsdokumenter som f.eks. brev fra leverandør
- Analyseresultater for mælkeprøver som f.eks. laboratorieattester
Den skriftlige dokumentation skal være tilgængelig i din virksomhed, og dokumentationen kan være i papirform eller på virksomhedens computer.