Udover spisemærket er der ifølge bekendtgørelsen om økologisk storkøkkendrift også en række andre muligheder for at markedsføre økologi i restauranter og caféer, som ikke kræver registrering hos Fødevarestyrelsen.
Et køkken kan godt vælge at anprise på flere måder på én gang. Det kræver blot, at betingelserne for hver valgt anprisningsmåde er overholdt.
Læs mere i Bekendtgørelse om økologisk storkøkkendrift samt i den "gamle" vejledning om økologisk storkøkkendrift, afsnittene 6-11 (se under afsnittet nedenfor, "National lovgivning og vejledning om økologisk storkøkkendrift").
Anprisning af, at visse råvarer er økologiske
Fx ”I køkkenet anvendes denne måned kun økologiske kartofler og gulerødder”.
Anprisningen forudsætter, at køkkenet udelukkende anvender de pågældende anpriste økologiske råvarer, og at råvarerne ikke findes i køkkenet på konventionel form.
Læs om kravene til denne anprisning i Vejledning om økologisk storkøkkendrift, afsnit 6.
Anprisning af, at en vis andel af de anvendte råvarer er økologiske
Fx ”Økologiske råvarer, der anvendes i køkkenet, udgør minimum 10 % af råvarebudgettet”.
Anprisningen forudsætter, at der foretages periodevise opgørelser, som dokumenterer, at anprisningen er korrekt.
Læs om kravene til denne anprisning i Vejledning om økologisk storkøkkendrift, afsnit 7.
Anprisning af, at visse af de serverede retter er økologiske
Fx ”økologisk spinatlasagne”.
Anprisningen forudsætter, at køkkenet udelukkende anvender de råvaretyper, der indgår i retten på økologiske form, og at råvarerne ikke findes i køkkenet på konventionel form.
Læs om kravene til denne anprisning i Vejledning om økologisk storkøkkendrift, afsnit 8.
Angivelse af, at køkkenet er ”økologisk”
Fx ”Det økologiske madsted”.
Dette kræver, at køkkenet enten er registreret bruger af Det Økologiske Spisemærke med procentintervallet 90-100 % eller at alle landbrugsråvarer eller alle serverede retter er økologiske.
Læs om kravene til denne anprisning i Vejledning om økologisk storkøkkendrift, afsnit 9.