Skønhedsanprisninger

Det er muligt at anprise effekter relateret til skønhed ved markedsføring af fødevarer. Få hjælp til at finde de relevante regler.

Skønhedsanprisninger eller "beauty claims" er anprisninger, der henviser til en skønhedseffekt eller med andre ord en effekt på udseendet. Typisk bruges de i relation til udseendet af hud, hår, negle og tænder. 

Eksempler på skønhedsanprisninger

  • Stof X reducerer appelsinhud
  • Zink afhjælper dårlig ånde
  • Gør dine tænder hvidere
  • Tandblegning
  • Stof X mindsker synligheden af rynker
  • Få glansfuldt hår

Ikke alle eksemplerne udgør lovlige skønhedsanprisninger. 

Regler for brug af skønhedsanprisninger

Skønhedsanprisninger er frivillige anprisninger, og det er fødevareinformationsforordningens regler, der gælder (artikel 36, stk. 2, og artikel 7). Det betyder, at skønhedsanprisninger ikke må vildlede, de må ikke være uklare eller forvirrende, og de skal bygge på relevante videnskabelige oplysninger.

Man skal derfor som virksomhed sikre, at forbrugerne ikke bliver vildledt, og man har ansvaret for at kunne dokumentere den anpriste effekt videnskabeligt. Det er som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt blot at henvise til enkeltstudier. Fødevarestyrelsen kan ved kontrol anmode om dokumentationen. 

Skønhedsanprisninger skal også være formuleret klart og tydeligt, så det er let for forbrugeren at forstå, hvilket stof der giver effekten, og hvad den præcise effekt består i. Skønhedsanprisninger bør også følges af en detaljeret brugsanvisning, så forbrugerne f.eks. ved, hvordan og hvor længe produktet skal anvendes for, at den anpriste effekt opnås.  

Overvej nøje om der er tale om en sundhedseffekt

Vær opmærksom på, at visse skønhedsanprisninger angiver eller indikerer en effekt på sundheden, og når de gør det, så er der tale om sundhedsanprisninger. Der sker, når man angiver eller indikerer en gavnlig, fysiologisk effekt (f.eks. hudens pigmentering eller mineralisering af tænder).

Man må kun bruge EU-godkendte sundhedsanprisninger.

Bruger du uspecifikke sundhedsanprisninger såsom ”godt for din hud”, ”opretholder fugtbalancen” eller "anti-aging" i markedsføringen af et produkt, skal anprisningen være ledsaget af en EU-godkendt sundhedsanprisning for at være lovlig.

Læs om sundhedsanprisninger

Industriens vejledning

Som virksomhed kan man også finde hjælp hos Food Supplements Europe, der har udarbejdet en vejledning på området. Vejledningen indeholder bl.a. eksempler på, hvad der falder inden for reglerne om sundhedsanprisninger (anprisningsforordningen).

Vær opmærksom på, at:

  • Fødevarestyrelsens vurderinger kan afvige fra det beskrevne, da en anprisning skal vurderes i forhold til den samlede markedsføring af produktet (herunder den konkrete ordlyd og den sammenhæng, hvori anprisningen anvendes).
  • Fødevarestyrelsen anbefaler, at virksomheder også tager højde for den samlede litteratur på området (f.eks. inddrager systematiske reviews) for at undgå bias. 
  • anprisning af hudens hydrering er omfattet af anprisningsforordningen. 
  • en anprisning kan godt være omfattet af anprisningsforordningen, uden at der er en fysiologisk funktion, men en sådan sundhedsanprisning vil blot ikke kunne godkendes.

Vejledning om skønhedsanprisninger fra Food Supplements Europe