Nøglehulsmærket på spisesteder
Du kan bruge nøglehulsmærket på spisesteder som f.eks. kantiner, hoteller og restauranter.
Du kan f.eks. placere nøglehulsmærket som skilte ved eller i f.eks. pålæg, brød, yoghurt og dressing på en buffet eller på menukortet ud for de enkelte nøglehulsmærkede tilbud.
Når der er tale om madretter (fødevaregruppe 26-30), skal du være opmærksom på, at det er den sammensatte madret, der er nøglehulsmærket og ikke de enkelte komponenter i madretten. Du må derfor ikke placere nøglehulsmærket ved eller i de enkelte komponenter, der indgår i madretten.
Hvis kunden selv skal øse madretten op på sin tallerken, er det nødvendigt, at kunden tydeligt kan se, hvilken sammensætning og portionsstørrelse nøglehulsmærket henviser til. En tallerkenmodel eller et billede af den nøglehulsmærkede madret, kan være tilstrækkelig til at vise dette.
Spisesteder kan også i deres markedsføringsmateriale f.eks. udbudsmateriale reklamere med, at der på spisestedet serveres nøglehulsmærkede madretter eller nøglehulsmærket pålæg. Det er i så fald vigtigt, at det på spisestedet er tydeligt for forbrugeren, hvilke madretter mv., der er nøglehulsmærkede.
Nøglehulsmærket i supermarkedets delikatesseafdeling
Du kan bruge nøglehulsmærket i supermarkedets delikatesseafdeling. Det kan f.eks. benyttes på grøntsager (f.eks. salatbuffet), ost, pizza, leverpostej og bake-off produkter. Nøglehulsmærket kan f.eks. placeres som skilte ved eller i produktet.
Når der er tale om færdigretter (fødevaregruppe 26-30), skal du være opmærksom på, at det er den sammensatte ret, der er nøglehulsmærket, og ikke de enkelte komponenter i retten.