Hvis en virksomhed direkte eller indirekte opfordrer til, at du omtaler deres produkt (dvs. både hvis du indgår i et samarbejde, eller hvis du f.eks. får tilsendt produkter uden nærmere aftale), vil det normalt være fordi, din omtale kan fremme virksomhedens salg af produktet. Virksomheden har derfor en kommerciel interesse i omtalen.
Når du indgår i et kommercielt samarbejde (uddybet længere nede) med en fødevare- eller fodervirksomhed, så gælder der særlige regler for, hvad du kan skrive om virksomhedens produkter.
I denne vejledning er der fokus på budskaber, der handler om fødevarens eller foderets ernæringsmæssige indhold eller sundhedsmæssige egenskaber, som du selv måtte have lyst til at fremhæve, eller som du bliver bedt om at fremhæve af en virksomhed. Disse budskaber kaldes også for ernærings- og sundhedsanprisninger.
Du har ytringsfrihed, hvis du som privatperson kommunikerer om fødevarer eller foder, og der ikke er tale om et kommercielt samarbejde – altså hvis du helt af dig selv, og uden en aftale med en virksomhed, har købt et produkt og gerne vil fortælle om det. Det vil sige, at reglerne om anprisning af ernærings- og sundhedsmæssige egenskaber ikke gælder for disse udtalelser.
Når du derimod kommunikerer om fødevare- eller foderprodukter som en del af et kommercielt samarbejde med en virksomhed, herunder f.eks. modtager produkter, skal du overholde reglerne for anprisning af ernærings- og sundhedsmæssige egenskaber.