Ernærings- og sundhedsanprisninger

Ernærings- og sundhedsanprisninger er frivillige oplysninger, som gives i forbindelse med markedsføringen af fødevarer.

Hvad er en anprisning?

Ernærings- og sundhedsanprisninger er frivillige oplysninger, som du kan vælge at give i forbindelse med markedsføringen af fødevarer.

Alle angivelser, logoer, billeder, symboler og varemærker, som indikerer en ernæringsmæssig eller sundhedsmæssig egenskab ved et produkt eller ved produktets effekt på sundheden, er ernærings- eller sundhedsanprisninger.​

Regler for anprisning af fødevarer

Der er regler for at anvende ernærings- og sundhedsanprisninger i markedsføringen af fødevarer. Reglerne gælder al slags markedsføring, inkl. mærkning, hjemmesider, sociale medier, tilbudsaviser, annoncer og mundtlige udsagn. Du må kun bruge godkendte ernærings- og sundhedsanprisninger. 

Ernæringsanprisninger

Ernæringsanprisninger er budskaber, der indikerer, at en fødevare har særlige gavnlige ernæringsmæssige egenskaber på grund af et konkret indhold/fravær af energi, næringsstoffer eller andre stoffer.

Eksempler på ernæringsa​​​nprisninger er:

  • Sukkerfri
  • Højt fiberindhold​
  • Indeholder omega-3 fedtsyrer

Læs mere om ernæringsanprisninger

Sundhedsanprisninger

Sundhedsanprisninger er budskaber, der fortæller om, at der er en sammenhæng mellem et indtag af en fødevare eller en bestanddel af fødevaren og effekt på sundheden.

Eksempler på sundhed​​sanprisninger er:

  • Calcium har betydning for udvikling og vedligeholdelse af knoglerne.
  • Plantesteroler kan sænke kolesterolindholdet i blodet. Et højt kolesteroltal er en risikofaktor i forhold til udvikling af koronar hjertesygdom​​

Læs mere om sundhedsanprisninger

Forbud mod at anprise en virkning ift. sygdom (sygdomsanprisninger)

Det er forbudt at angive eller indikere, at en fødevare kan forebygge, lindre eller have gavnlig virkning på sygdomme eller sygdomssymptomer. Det fremgår af artikel 7, stk. 3, i forordning nr. 1169/2011 om fødevareinformation til forbrugerne.

Udvikler du nye fødevarer, skal du kende anprisningsreglerne

Når dit projekt munder ud i, at en fødevare skal markedsføres eller på anden måde omtales i kommercielle meddelelser, så gælder anprisningsreglerne.

Hvis din virksomhed anvender begreber såsom ”superfood” eller vil sætte en anden slags trumf på sundhedseffekten i kommercielle meddelelser, er der tale om anprisninger.

Du skal være opmærksom på, at din virksomhed ikke må skrive noget om, at en fødevare kan forebygge, lindre eller have gavnlig virkning på sygdomme eller sygdomssymptomer, fordi det er forbudt i hele EU. Du må f.eks. ikke angive, at fødevaren kan forebygge eksem.

Anprisningsreglerne gælder også for kommercielle meddelelser, hvis din virksomhed får økonomisk tilskud til udvikling af dine fødevarer fra en myndighed. F.eks. støtte fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri i Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP). Og, hvis din virksomhed samarbejder med myndigheder eller institutioner (f.eks. universiteter og universitetshospitaler), eller oprindeligt er udviklet i eller til forsøg.

Du skal også være opmærksom på, at Fødevarestyrelsen ikke kan forhåndsgodkende jeres markedsføringsmateriale eller de anprisninger, I vælger at bruge. Fødevarestyrelsen kan først ved en konkret kontrol af produktet eller ved en anmeldelse (klage) tage stilling til, om reglerne er overholdt.

Anprisnings- og mærkningsreglerne sætter krav og begrænsninger

Din virksomhed må kun anprise med ernærings- og sundhedsmæssige egenskaber for fødevarer, hvis anprisningerne er EU-godkendt. Du skal kunne dokumentere, at det, der oplyses på fødevaren, er omfattet af en EU-godkendelse.

Fødevarer må aldrig anprises med, at de kan forebygge, lindre eller have gavnlig virkning på sygdomme eller sygdomssymptomer. Dette er er forbudt i hele EU.

Anprisninger relateret til skønhed

Sundhedsanprisninger kan være relateret til skønhed. De kaldes undertiden ”beauty claims” eller "skønhedsanprisninger".

Anprisningsforordningen regulerer kun ”skønhedsanprisninger”, der angiver eller indikerer en gavnlig, fysiologisk effekt (f.eks. hudens pigmentering eller mineralisering af tænder). Bruger du uspecifikke sundhedsanprisninger såsom ”godt for din hud”, ”opretholder fugtbalance” eller "anti-aging" i markedsføringen af et produkt, skal produktet også have angivet en EU-godkendt sundhedsanprisning for at være lovlig.

Visse skønhedsanprisninger er ikke sundhedsanprisninger. Det er anprisninger, der udelukkende henviser til en skønhedseffekt, og hvor der ikke er tilknyttet en kropsfunktion eller en henvisning til sundhed i øvrigt. Det kan f.eks. være en anprisning af zink og dets effekt på dårlig ånde. Disse rene skønhedsanprisninger må ikke vildlede forbrugerne, og virksomheder har ansvaret for at kunne videnskabeligt dokumentere den anpriste effekt.

Læs om skønhedsanprisninger

Læs om sundhedsanprisninger