Formålet med det statslige Dyrevelfærdsmærke er at forbedre dyrevelfærden for flest mulige grise, slagtekyllinger og kvæg gennem forbrugernes indkøb. Mærket gør det muligt for forbrugerne at se, hvilke produkter der lever op til kravene om bedre dyrevelfærd.
Ved at vælge produkter med bedre dyrevelfærd til en lidt højere pris medvirker forbrugeren til, at flere dyr produceres under forbedrede forhold. Det er markedsdreven dyrevelfærd.
Mærket findes i tre niveauer
Dyrevelfærdsmærket findes i tre niveauer med stigende krav til dyrevelfærden. Højere krav fører til højere priser – det betyder, at der er noget for enhvers præferencer og pengepung. Mærket er baseret på centrale grundkrav udvalgt af Fødevarestyrelsens eksperter i dyrevelfærd. Med disse grundkrav opfyldes forhold, der går væsentligt ud over de gældende krav i lovgivningen.
Statskontrolleret produktion
Producenterne har tilpasset forholdene i staldene, så de lever op til mærkets krav. De produkter, der sælges med mærket, er underkastet statskontrol og statsautoriseret kontrol fra producent til detailhandel.
Dyrevelfærdsmærket på spisesteder
Spisesteder kan markedsføre sig med, at de tilbereder og serverer dyrevelfærdsmærkede produkter. Med Dyrevelfærdsmærket på spisesteder kan forbrugerne nemt se, hvilke produkter der lever op til kravene om bedre dyrevelfærd på f.eks. buffeten i deres kantine.