Alle fødevarevirksomheder skal som udgangspunkt være registreret hos Fødevarestyrelsen, medmindre aktivitetsniveauet er så lavt, at det ligger under den såkaldte bagatelgrænse. Det gælder også for virksomheder, der sælger fødevarer via digitale platforme.
Hvis du donerer overskudsmad, som du fx oplyser om via facebookgrupper og lign., er der tale om markedsføring af fødevarer, som er omfattet af fødevarelovgivningen. Der kan være krav om registrering som fødevarevirksomhed hos Fødevarestyrelsen, afhængigt af hvor store mængder du donerer, og hvor hyppigt du donerer dem. Det gælder, også selv om du donerer eller videregiver overskudsmad for at mindske madspild.
Læs mere om registrering af fødevarevirksomhed
Hvis du kun sælger fødevarer i mindre mængder f.eks. via en digital platform, kan du være undtaget fra kravet om registrering.
Læs mere om virksomheder under bagatelgrænsen
Hvis du er i tvivl, om din fødevarevirksomhed skal være registreret, kan du læse mere herom i vores "startpakke" for nye fødevarevirksomheder.
Find Startpakken her