Ernærings- og sundhedsanprisninger kan hjælpe forbrugerne til at træffe et veloplyst valg.
Forbrugerne skal kunne stole på de anprisninger, der anvendes på fødevarer vedrørende indhold af f.eks. protein eller fiber. Hvis virksomhederne ikke har styr på disse regler, er der en risiko for, at forbrugere bliver vildledt i forhold til indtagelse af produkter, der ikke lever op til de ernærings- eller sundhedsmæssige egenskaber, der fremhæves.
Ernærings- og sundhedsanprisninger kan være en udfordring både for detail- og engrosvirksomheder, fordi området er komplekst og det bl.a. kræver et vist forarbejde at kunne anvende anprisningerne korrekt. Det viser tidligere kontrolkampagner samt kontrollen af f.eks. forbrugerklager.
Kampagnens fokus
I kampagnen i 2022 vil Fødevarestyrelsen fokusere på at kontrollere ernæringsanprisninger, der er anvendes på almindelige færdigpakkede fødevarer samt i markedsføringsmateriale på fx hjemmeside og sociale medier.
Relevante fødevaregrupper er alle almindelige fødevarer, der markedsføres med en eller flere ernæringsanprisninger på emballagen, skilte, hjemmeside, sociale medier eller i andet markedsføringsmateriale. Eksempler på ernæringsanprisninger er "Rig på fiber" angivet på brød og morgenmadscerealier, "Højt indhold af omega-3-fedtsyrer" på et fiskeprodukt og "Fedtfattig" på pålæg.
Når ernæringsanpriste produkter og/eller markedsføringsmateriale kontrolleres, vil eventuelle sundhedsanprisninger på de udvalgte produkter ligeledes blive kontrolleret.
Tidligere kontrol
En tilsvarende kampagne blev udført i 2019. Ved 234 kontrolbesøg blev der anvendt ernærings- og sundhedsanprisninger, hvoraf 18 % resulterede i en indskærpelse, mens 19 % vurderedes som bagatelagtige forhold samt 1 % resulterede i en bøde. Resultaterne bekræftede, at der fortsat er behov for vejledning og kontrol indenfor ernærings- og sundhedsanprisninger, da brugen af disse stadig udgør en udfordring for virksomhederne.
Formålet med kampagnen er, at:
- Kontrollere, om ernærings- og sekundært sundhedsanprisninger, der er anvendt på almindelige dagligdagsfødevarers emballage og/eller markedsføringsmateriale bruges i overensstemmelse med reglerne.
- Vejlede virksomhederne om brug af ernærings- og sundhedsanprisninger.
- Undersøge, om regelefterlevelsen er forbedret siden kontrolkampagnen i 2019.
I kampagnen anvender vi:
Kontrollen skal foregå hos:
- Engros- og detailvirksomheder, inkl. importvirksomheder, der er ansvarlige for mærkningen/markedsføringen med ernæring- og sundhedsanprisninger på almindelige dagligdagsfødevarer, inkl. hovedkontor for kæder.
Kampagnen gennemføres i perioden 15. januar til 15. juli 2022.