Se rapporten her: "Consumer behaviour towards food waste in families with children"
Danske husholdninger har et stort spild af mad, og primært familier med børn i hjemmet har en tendens til at genere mere madspild. Danske forbrugere havde i 2021 et madspild på 469.449 tons årligt.
DCA – Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug ved Aarhus Universitet har for Fødevarestyrelsen i 2021 udarbejdet en rapport om forbrugernes adfærd ved madspild i familier med børn. Rapporten undersøger årsager til madspild samt praksis i husholdninger med børn under 18 år for at få indsigt i drivkræfterne bag og potentielle barrierer for at reducere madspild i husstanden.
Kilder til madspild i hjemmet
Undersøgelsen viser, at forbrugerne i vid udstrækning er opmærksomme på eget madspild, og de angiver at have flere tiltag overfor madspild relateret til planlægning, indkøb, opbevaring, madlavning og spisning. Der er dog plads til forbedring inden for disse områder.
Typiske kilder til madspild er madrester på tallerkenen, i madpakker og rester, der har stået ubrugt i køleskabet for længe. Når man ser på mængderne af selvrapporteret madspild fordelt på fødevarekategorier, bliver letfordærvelige fødevarer (brød, frisk frugt, friske grøntsager og mælk) smidt ud i større mængder end andre varer. Selvom deltagerne i undersøgelsen hævder at være bevidste om deres niveau af madspild, lader de fleste stadig til at tro, at de har samme mængde eller mindre madspild end andre tilsvarende husholdninger. Alligevel viser resultaterne, at forbrugerne generelt er interesserede i at reducere deres madspild for at spare penge og for at hjælpe miljøet – men at være interesseret og motiveret er ikke helt nok til at ændre adfærd. Manglende viden om og færdigheder i at reducere madspild, kan være en barriere for at mindske madspild.
Det er ikke nok med gode intentioner
Undersøgelsen beskriver to aspekter af villighed til forandring, nemlig villighed til at gå på kompromis og villighed til at forbedre sig. Villigheden til forandring afspejler motivation til at mindske madspild, men villighed til at forbedre sin praksis er ikke nok i sig selv. At bekæmpe madspild er en udfordring, og for at mindske spild kan man også være nødt til at indgå kompromiser i andre aspekter af sit liv. Det kan til dels forklare, hvorfor gode intentioner ikke altid resulterer i mindre madspild.
Rapporten anbefaler indsigt
Analysen viser, at forbrugerne generelt er interesserede i at reducere madspild for at spare penge, hjælpe miljø mv., men interesse og motivation er ikke nok.
Rapporten afdækker en række barrierer for at mindske madspild hos forbrugerne og oplister følgende indsigter, som der kan arbejdes videre med:
- Opfattelsen af, hvad er spiseligt
- Individuelle barrierer – "disgust sensitivity"
- Børns indflydelse – kræsenhed
- Subjektivt madspild – hvor meget spilder jeg egentligt?