Principper i daginstitutioner

Principper i daginstitutioner viser, hvordan I sammensætter sunde og klimavenlige måltider. 
Download Principper i daginstitutioner.

Principper i daginstitutioner er inddelt i 5 fødevaregrupper:

For hver fødevaregruppe er der nogle overordnede principper samt en model for, hvordan I omsætter principperne til 5 måltider. Det kan være 5 frokostmåltider, 5 mellemmåltider eller 5 morgenmåltider. 

Nedenfor kan I se principperne for de 5 fødevaregrupper, og hvordan fødevarerne således kan indgå i 5 måltider. Se eksempler på hvordan Principper i daginstitutioner er omsat til en menuplan.

Læs også om: 

Plads til fleksibilitet

Brug rester - og undgå madspild

Særligt om måltider

Grøntsager og frugter

 

     PRINCIPPER FOR GRØNTSAGER OG FRUGTER

  • Lad grøntsager og frugter udgøre mindst 1/3 af alle måltider
  • Husk de mørkegrønne grøntsager

 

I praksis betyder det, at når I serverer 5 måltider… 

  • Skal grøntsager og/eller frugter altid indgå i hvert af de 5 måltider og brug gerne grøntsager og frugter i forskellige farver i løbet af ugen.
  • Skal mørkegrønne grøntsager udgøre hele frugt- og grønt mængden i 1 ud af 5 måltider.

I kan vurdere mængden visuelt (ved at se på mængden) eller på vægt. Når grøntsager og frugter serveres som tilbehør, kan grønt- og frugtmængden vurderes visuelt. Ved sammenkogte retter, ovnretter og lignende, hvor grøntsager og frugter blandes med andre råvarer, er det lettest at vurdere grønt- og frugtmængden ved at veje.

Til toppen

Bælgfrugter, fisk, kød og æg

 

     PRINCIPPER FOR BÆLGFRUGTER, FISK, KØD OG ÆG

  • Tilbyd mindre kød – og husk fisk
  • Tilbyd bælgfrugter oftere end kød

 

I praksis betyder det, at når I serverer 5 måltider… 

  • Bælgfrugter i 2 ud af 5 måltider
  • Fisk i 1 ud af 5 måltider
  • Kød i 1 ud af 5 måltider
  • Æg eller andet i 1 ud af 5 måltider. Andet kan være vegetar (med f.eks. nødder og/eller ost) eller grød

Til toppen

Kornprodukter og kartofler

 

     PRINCIPPER FOR KORNPRODUKTER OG KARTOFLER

  • Vælg primært fuldkorn
  • Variér med kartofler

 

I praksis betyder det, at når I serverer 5 måltider…

  • Skal I servere fuldkornsprodukter af f.eks. brød eller pasta i 3-4 ud af 5 måltider
  • Kan I variere med kartofler

Til toppen

Fedtstoffer, nødder og frø

 

     PRINCIPPER FOR FEDTSTOFFER, NØDDER OG FRØ

  • Brug oftest planteolier
  • Supplér med nødder og frø

 

I praksis betyder det, at når I serverer 5 måltider…

  • Skal I bruge planteolie eller produkter baseret på planteolie i 3-4 ud af 5 måltider
  • Kan I bruge hårde fedtstoffer som f.eks. smør eller kokosfedt i højst 1 ud af 5 måltider
  • Skal I bruge nødder i 2 ud af 5 måltider 
  • Skal I bruge frø i 2 ud af 5 måltider

Til toppen

Mælkeprodukter og ost

 

     PRINCIPPER FOR MÆLKEPRODUKTER OG OST

  • Brug mælkeprodukter og ost i moderate mængder

 

I praksis betyder det, at når I serverer 5 måltider…

  • Mælkeprodukter i maden i 2-3 ud af 5 måltider
  • Ost i 1-2 ud af 5 måltider

Til toppen

Vand

 

     Vand

  • Tilbyd vand til alle måltider

 

Plads til fleksibilitet

Formålet med principperne er at gøre det nemt at tilberede sund og klimavenlig mad i praksis. Men der er plads til fleksibilitet, når I bruger principperne.

Hvis I vil servere en fødevare oftere

I kan vælge at servere en fødevare oftere end angivet i principperne, men til gengæld skal mængden være mindre. I kan se de vejledende mængder på siden Portionsstørrelser i daginstitutioner.

I stedet for at servere mørkegrønne grøntsager 1 ud af 5 gange, hvor de udgør hele frugt- og grøntmængden, kan I f.eks. vælge, at servere mørkegrønne grøntsager 2 ud af 5 gange. I det tilfælde kan I lade dem udgøre kun halvdelen af frugt- og grøntmængden. 

I kan også vælge at servere f.eks. kød 2 ud af 5 gange, men så bruge den halve mængde kød. På den måde kan I også kombinere f.eks. bælgfrugter og kød i måltiderne.

Tænk på tværs af måltiderne

Det er også muligt at tænke på tværs af måltiderne. Hvis der er noget, I ønsker at servere mindre af i nogle måltider og mere af i andre, så kan I sagtens det. 

Hvis I f.eks. ikke tilbyder mørkegrønne grøntsager i mellemmåltiderne, så kan I servere mørkegrønne grøntsager oftere i frokostmåltidet. 

Eller hvis I vil ønsker at servere smør flere gange til et mellemmåltid, kan I undlade at bruge smør i frokostmåltidet.

Til toppen

Brug rester - og undgå madspild

I kan altid bruge uforudsete rester uden, at det har indflydelse på, om I lever op til Kostråd til Måltider. 

Hvis I f.eks. har en rest af kikærtefrikadeller til overs fra gårdsdagens varme ret, så kan I tilbyde dem dagen efter, selvom I den dag tilbyder f.eks. en ret med fisk. Det har ikke betydning for, om I lever op til Kostråd til Måltider. Eller hvis I f.eks. uforudset har en del ikke-fuldkorns pasta til overs, så kan også tilbyde dem dagen efter, selvom I den dag tilbyder et fuldkornsprodukt.

Læs mere om hvordan I kan begrænse madspild i jeres køkken her.

Til toppen

Særligt om måltider

Læs også hvad du skal være særligt opmærksom på i de forskellige måltider, samt andre særlige hensyn til maden til børn i daginstitutioner.

I kommer langt ved at følge Principper i daginstitutioner, når I skal sammensætte jeres måltider. Men da måltider er lidt forskellige, er der nogle detaljer vedrørende de enkelte måltider, som er gode at kende.

Dette kan I læse mere om her nedenfor, hvor der også står lidt om sammensætning af de forskellige typer af måltider og hvor I evt. kan afvige fra principperne. Desuden kan I her se hvilke særlige hensyn I skal være opmærksomme på, når I laver mad til børn i daginstitution.

Til toppen

Læs mere her