En fodervirksomhed skal have et sporbarhedssystem med tilhørende procedurer, der sikrer skriftlige sporbarhedsoplysninger. Der er ikke krav til formatet af systemet eller procedurerne, men det skal kunne dokumentere og tilvejebringe de nødvendige sporbarhedsoplysninger. Systemet kan f.eks. være en kombination af virksomhedens regnskabssystem, produktionslog og/eller andet system, der indeholder de krævede sporbarhedsoplysninger. Det er således op til den enkelte fodervirksomhed at organisere og implementere et system, der passer til den enkelte virksomheds aktiviteter.
Virksomheden kan indrette sit sporbarhedssystem på den måde, som den enkelte virksomhed finder dækkende og relevant. Det er virksomhedens ansvar at holde sporbarhedsdokumentationen opdateret. Optegnelser vedrørende sporbarhed skal altid være opdaterede, læselige samt umiddelbart identificerbare og tilgængelige.
Dokumentationen af oplysninger af modtagne og udleverede produkter kan f.eks. ske gennem faktura, følgesedler, leverandørdokumentation og andre former for dokumentation. Det afgørende er, at samtlige oplysninger fremgår. Derfor vil det være nødvendigt at undersøge, om oplysninger på en følgeseddel er i overensstemmelse med de faktisk modtagne foderstoffer og deres mærkning.
Sporbarhedsoplysninger kan opbevares helt eller delvist elektronisk, og oplysningerne skal være tilgængelige uden unødig forsinkelse.
Dokumentationen skal sikre en effektiv sporing fra modtagelse til levering og kan også bidrage til at placere ansvaret i tilfælde af reklamationer. Den generelle sporbarhedsdokumentation skal indeholde minimum følgende oplysninger:
- Navn og adresse på leverandørvirksomhed eller primærproducent, som et foderstof er købt af eller modtaget fra samt dato
- Foderstoffets art, eventuelt navn, mængde og partinummer eller anden entydig identifikation
- Navn og adresse på modtagervirksomhed, som et foderstof er solgt til eller udleveret til samt dato
Krav om dokumentation for sporbarhed gælder alle fodervirksomheder. Det gælder også for de virksomheder, der udelukkende fungerer som handlende uden, at produktet på noget tidspunkt befinder sig i deres varetægt eller faciliteter. Ligeledes skal virksomheder, der transporterer eller oplagrer andre virksomheders foder, sikre sporbarhedsdokumentation for de håndterede foderstoffer.
Fodervirksomhederne skal registrere og opbevare de relevante sporbarhedsoplysninger om aktiviteter og produkter i en passende periode. I fødevareforordningen og foderhygiejneforordningen er der ikke fastsat en minimumsperiode for opbevaring af sporbarhedsoplysningerne. En passende opbevaringsperiode vil afhænge af blandt andet holdbarheden, markedsføringsperiode, og hvilket formål foderet markedsføres til. Det er virksomheden, som skal vurdere dette. Virksomheden skal samtidig afklare om der er særlige sporbarhedskrav, f.eks. som følge af foderets type eller de indgående foderstoffer. Se i afsnittet ”Andre særlige sporbarhedskrav”.